tisdag 26 juli 2011

Godagens kära vännerrrrr!

Vad är det som gör att folk vrålar och skriker när de får alkohol i kroppen? Jag bor som sagt i de centrala delarna av stan och hör det mesta om nätterna. Och det är inget så där litet lätt små skrikande typ tjoho!! nej nej! det är primalskrik - avgrunds vrål som hörs av både manligt och kvinnligt läte och kvantitet. Ja just det kvantitet!.... Det är inte lite som skriks om nätterna, det är mycket!..... Att folk sjungandes glad i hågen på väg hem från en trevlig afton, det är inte dom jag menar! Onej!... Det är stor vrålarna som får mig att reagera och att det naturligtvis i stan ekar så ljudet förstärks, själv klart!. Jag minns när jag var yngre, fanns det tillfällen då ett primalskrik satt på sin plats för att uttrycka känslor och för att få ur sig något och lätta på trycket. Och jag har även skrikit åt mina barn när de växte upp, visst! och på ett lite annat sätt. Men inte så här, det är ju mycket vuxet folk som skriker ut sin ångest. Vad vet jag?! Men det är så det låter i alla fall! Jag tycker att det tål att tänkas på. Eller kan det vara så här? Att det är bra att vi skriker ut våra inre känslor? Att det till och med är nyttigt?! Det skriks helt enkelt för lite, och att det är jag som har känsliga öron! Fast jag hör dåligt och har nedsatt hörsel... Vi kanske skulle skrika ännu mer är vad vi gör? Det skulle dra udden av många aggressioner och det i sin tur gör att folk inte slår varandra på käften och göra varandra illa..... Men en sak är klar! I kombination med alkohol så förstärks både de bra och mindre bra känslorna, och jag har sätt och hört ömse nere på stan om nätterna under nattvandringarna. Men  nyktert, skulle det kanske göra sig på ett annat sätt, alltså mycket bra! Jag har hört talas om att det finns skrik terapi och det antar jag att det går ut på att lätta på trycket och skrika. Vi kanske ska uppmana alla till att skrika mer..... Skulle kunna bli en ny folkrörelse: Att skrika mer och bråka mindre! Vi skulle som resultat av det bli mer lugna och harmoniska, få sinnesfrid och framför allt mer kärleksfull mot varandra. Kram på er!.... :o)

1 kommentar:

  1. Som vanligt så finns det skrivfel i det mesta som jag skriver och det blir lite som det blir. Ska absolut göra mitt bästa för att det ska bli bättre.

    SvaraRadera